Princip for arbejdsfordeling mellem lærerne og andet pædagogisk personale på Bundgaardsskolen
Formål:
- Sikre højst mulig læring og trivsel blandt eleverne på Bundgaardsskolen.
- Sikre fagligt og socialt udviklende miljø for det pædagogiske personale.
- Sikre en arbejdsfordeling der giver elever de bedste muligheder for at udvikle sig og sikre progression ved optimal udnyttelse af personalets kompetencer.
Mål:
At der opnås den bedste udnyttelse af personalets kvalifikationer, både faglige og menneskelige.
Al fagopdelt undervisning varetages så vidt muligt af lærere med undervisningskompetence
i de fag, de underviser i.
- At personalet indgår i et team, der har de nødvendige kompetencer til at sikre progression i
børnenes faglige og sociale udvikling. - At personalet indgår primært i ét team og derfor primært arbejder i en afdeling.
- I vægtningen mellem ”få-lærer”*- og ”faglighedsprincippet”** er fålærer-princippet vigtigst i
indskolingen og fagligheds-princippet vigtigst i udskolingen. - Ingen kan have mere end 2 halve eller 1 hel klasselærerfunktion. Funktionen behøver ikke
at følge faget dansk, og kan i almen og specialklasser deles mellem en lærer og en
pædagog.
* Der er færre lærere på en klasse, der varetager en bredere fagpakke. Her er læreren ikke
nødvendigvis linjefagsuddannet.
** Der er flere voksne på en klasse, der er linjefagsuddannet.
Godkendt 17. december 2024