Princip for inklusion
Vi definerer inklusion som deltagelse i fællesskaber, der giver det enkelte barn og fællesskabet værdi - socialt, personligt og fagligt. Alle børn har således ret til at opleve sig som en del af inkluderende fællesskaber.
Vi vil skubbe til grænserne for fællesskaber – for vi på Bundgaardsskolen vil inklusion.
Inklusion er derfor en klar værdi og ambition for vores arbejde med børn samt for vores skole-hjemsamarbejde.
Mål:
Målet med dette princip er at udvikle skolens praksis, så alle børn i skoledistriktet kan inkluderes,
idet vi dog erkender at enkelte børn – permanent eller i perioder - har behov for et særligt tilbud for
at opleve sig inkluderet.
At være en del af inkluderende fællesskaber betyder bl.a., at alle børn oplever sig anerkendte og
trygge. Derfor medfører inklusionsopgaven to indbyrdes afhængige bevægelser:
- Barnets evne til og mulighed for at deltage i fællesskaber
- Fællesskabernes evne til at åbne sig for alle børn.
Vi opfatter inklusion som en vedvarende udviklingsproces, hvori mulighederne for alle børns tilstedeværelse, deltagelse og læring i det almene miljø øges. Vi vil tage udgangspunkt i barnets muligheder (potentialer) og styrkeområder. Vi inddrager både kommunens og skolens egne resursepersoner samt barnets forældre, så der er fokus på trivsel i hele barnets hverdag.
Vi udvikler lege- og læringsmiljøer, hvor mangfoldighed og forskellighed ses som en styrke. Børns tilknytning til det almene miljø i form af klassen/ holdet/ årgangen kan svinge i intensitet og omfang, idet tilknytningen bl.a. er afhængig af læringsformer og – miljø samt organiseringen heraf. Vi definerer inklusion som deltagelse i fællesskaber, der giver det enkelte barn og fællesskabet værdi - socialt, personligt og fagligt.
Alle børn har således ret til at opleve sig som en del af inkluderende fællesskaber.
Vi vil skubbe til grænserne for fællesskaber – for vi på Bundgaardsskolen vil inklusion.
Inklusion er derfor en klar værdi og ambition for vores arbejde med børn samt for vores skole-hjemsamarbejde.
Skoleledelsen og teamet aftaler med barn og forældre, hvilke udfordringer der kan deles med fællesskabets øvrige elever og deres forældre.
Skoleledelsen sikrer, at alle børn og voksne involveres i inklusionsarbejdet, bl.a. ved at tydeliggøre forventningen om at alle børn og voksne omtales anerkendende og positivt.
Skoleledelsen og Skolebestyrelsen rådgiver forældrerådene i deres muligheder for at understøtte
fællesskabet i sit inklusionsarbejde.
Skoleledelsen sikrer at medarbejderne løbende udvikler deres relationskompetencer samt kompetencer til at gøre bruge af differentierede undervisningsformer og læreprocesser.
Bilag til princip for inklusion
I 1994 tiltrådte Danmark sammen med knap 100 andre lande ”Salamanca-erklæringen”, der er en principerklæring, som fokuserer på børns ret til uddannelse uanset handicap.
I erklæringen står der bl.a., ”at alle har ret til uddannelse uanset deres fysiske, intellektuelle, sociale, følelsesmæssige og sproglige situation”. Endvidere står der i erklæringen, at ”alle, der har særlige uddannelsesmæssige behov, skal have adgang til almindelige skoler, som skal være i stand til at møde deres behov ved at anvende en pædagogik, der er centreret om den enkelte elev”.
På den ene side skal fællesskabet løbende udvide sin opfattelse af ”normalitetsbegrebet” og på den anden side skal ingen børns adfærd gennem længere tid være årsag til utryghed blandt andre børn på grund af gentagne overskridelser af deres grænser.
Såvel skolens medarbejdere som børn og deres forældre har til opgave at understøtte disse to bevægelser og dermed inklusionsarbejdet.
Klasseteam og skolens ledelse vurderer i samråd med forældrene behovet for et tættere skolehjemsamarbejde, der kan understøtte inklusionen af det enkelte barn og iværksætter efterfølgende det nødvendige samarbejde.
Ud over at det enkelte barn har adgang til inkluderende fællesskaber på Bundgaardsskolen, finder skolebestyrelsen det værdifuldt, at alle børn i deres opvækst og udvikling møder forskellighed og mangfoldighed.
Handleplan:
I forbindelse med forældremøder i børnehave/ børnehaveklassen samt på møder for forældreråd
orienterer skoleledelsen og Skolebestyrelsen om disses muligheder for at understøtte
inklusionsarbejdet, så alle oplever sig som en del af fællesskabet.
Skolens pædagogiske medarbejdere udvikler løbende deres relationskompetencer og redskaber til
at differentiere børns læringsprocesser. Skolens TRIN team bestående af pædagogiske
medarbejdere er en vigtig hjørnesten i inklusionsarbejdet.
Godkendt 17. juni 2025